Sok gyerek nem szeret olvasni az iskolapadban, szenvednek, ha egy
szépirodalmi művet adnak a kezükbe. Ezért van sok szépirodalmi műfeldolgozása
is, most pedig néhány japán mű kerül bemutatásra, ami ott híresek lettek: „Ezen
művek örökzöldek, mert mesterművek”
Többé már nem
ember
Az első történet a „Többé nem ember” című
könyvet dolgozza fel, amiben egy férfi életét követhetjük nyomon. A férfi, Oba
Yozo, egy olyan férfi, aki nem találja helyét a világban. Már kis kora óta
másként viselkedik, mint a többiek, felnőtt korára pedig munka és
munkanélküliség között teng, ami miatt képtelen ellátni saját magát is.
A történet fordulópontja egy közös
öngyilkosság, amit ő túlél, és emiatt nem csak gyilkos lesz belőle, de az élete
is nehezebb lesz. Bár dolgozni fog, de biztos, hogy ettől ember(séges) lett? A
Többé már nem ember egy olyan történet, ami megmutatja, Oba Yozo miért nem volt
ember, akkor is, ha embernek nézett ki.
Az első történet talán a legkomorabb
mindegyikközül, és ez a leghosszabb is, 4 résszel. A grafikájára jellemző a sötét
színek, letargikus hangulat, amitől nekünk is rosszkedvünk lesz. Az animációért
Oba Takeshi felelt, aki mindenkinek ismerős lehet Death note, Bakuman és Hikaru
no go miatt (és ebben a történetben ténylegesen hasonlítanak a szereplők a
Death note beli szereplőkre). Az eredeti könyvet Dazai Osamu írta, 1948-ban
A virágzó
cseresznyefák erdejében
A
történet kezdetén találkozunk egy erdei banditával. Láthatjuk, mennyire jó
élete van az erdőben, mindene megvan, amit akar, és bár nem a legkedvesebb,
mégsem vérengző vadállat. Egyik alkalommal viszont egy új, nemesi hölgy jár az
erdőben, a kíséretével együtt. Shirimaru beleszeret a csodálatos hölgybe, és
még a kíséretét is lemészárolja a hölgyért.
Ezután
pedig elkezdődik a vérfürdő, hiszen a hölgy, Akiko akkor lesz a felesége, ha
megöli az eddigi feleségeit, majd a városba kényszeríti, és munkája nem lévén
öldöklésre kényszeríti férjét. Shirimaru lassan őrlődni kezd: magányos legyen,
vagy gyilkos? A felesége őt szereti, vagy az emberi fejeket?
Az alkotás eredeti címe: Sakura no mori no mankai no shita, és bár az
ismertetőből nem ez tűnik ki, de a cseresznyefa virágoknak fontos szerepe lesz
a történet során. Az író, Sakaguchi Heigo 1947-ben írta meg ezt a remekművet. A
grafikáért ezúttal Kubo Tite felel, aki a Bleach manga alkotója is. Ez látszik
is a történet grafikáján, mégis ez teszi széppé.
Szív
A történet két férfi barátról szól: Sensei és K. Sensei egy házban
albérlő, és tetszik neki a háziasszony lánya, aki bár nem túl okos, de nőies,
és mindent megtesz, amit egy nőnek kell. Sensei rábeszélésének hatására K is
hozzájuk költözik, és így alakulnak ki a bonyodalmak.
Az első részben Sensei szemszögéből láthatjuk,
a másodikban K által a történetet. Mindenképpen ajánlom mindkét részt, hiszen
így lesz egyértelmű az ok, az indok, és a következmények.
Fuss, Melosz!
Ez az alkotás lényegében a valóság és egy dráma közötti párhuzamról
szól. Mind a kettőben a barátság a fontos, és központi kérdés, míg a Fuss,
Meloszban a főszereplő törekszik arra, és nem adja fel, hogy barátját kivégezek,
addig Takada magában küzd meg a kételyekkel. Takada egy híres drámaíró, aki még
az egyetem alatt összeismerkedett Joshidával, a kitűnő színésszel, majd elhatározzák:
együtt fognak karriert csinálni.
A mű nagyon ügyesen játszik a párhuzammal és visszaemlékezésekkel, miközben
döntő kérdéseket tesz fel Takada magának, és a nézőnek.
Dazai Osomu írta ezt a történetet is, 1940-ben még a több nem ember
előtt. A novellát Konomi Takeshi grafikája alapján nézhettük meg, aki ismerős
lehet a Prince of Tennis révén. A grafika ez esetben jó, illik a történthez.
Pókfonál és A pokol tájképe
A Pókfonál története egy rablóról szól, akinek az élete nem is olyan
könnyű egy városban, ami már maga a pokol. A rendőrség sokszor nem tud mit
tenni ellene, de egy napon Kanadata-t elfogják, és mivel megsérti a királyt,
kivégzik. A történet folytatódik a pokolban, ahol Kanadata kap még egy esélyt.
Élni fog vele? Vagy hagyja kiröppenni?
A pokol tájképe egy festőről szól, akit felkér a király, hogy fesse meg
a mauzóleumába a város tájképét, a festő pedig nem tesz mást, mint nyomorúságos
várost lefesti, mely a képen úgy néz ki, mint maga a pokol, hiszen a város a
pokol.
A két novellát Akutagawa Ryunosuke írta, de két különböző időpontban. Az
alkotások animációjáért Kubo Tite felel, ez pedig meg is látszik rajta, stílusa
végigviszi az egész történetet.
Kék irodalom
A sorozat 2009-ben került ki, és online
Anime Addicts oldalán lehet megnézni. Több alkotásnak a szerzője olyan műveket adott
ki, amik magyarul is megjelentek, ezeket érdemes elolvasni, az anime megnézése
előtt vagy után.
Minden
mű elején van egy kisebb beszámoló, háttértörténet, vagy az íróról néhány
információ, ami a megértésben segít nekünk. Ezeket Sakai Masato mondja el
nekünk, aki ismerős lehet számos doramaból.
A sorozatot nem ajánlhatom mindenkinek: ezek felnőtt művek, és nem az erotika,
vagy a vér miatt, hanem mondanivaló és a megvalósítás miatt is. Mindegyik
alkotás halállal végződik, hol a főszereplő, hol más hal meg (ami szerintem nem
számít spoilernek, amint elkezdi valaki nézni a történeteket)
A történetek között vannak kevésbé bonyolultak, mint a Szív, de vannak nagyon nehezen megérhetőek, mint a
Többé már nem ember, vagy éppen hátborzongatóak, mint A pokol tájképe.
Mindegyik műnek egyedi hangulata van, ami miatt szinte mindeni talál magának
egy tetszetős történetet.
Végezetül én azoknak ajánlanám, akik szeretnének megismerkedni a japán
irodalommal, és felkészültek rá, hogy ezek nem gyerekmesék. Aki pedig ezt
tudja, és így ül le megnézni annak csak egy hozzászólása lesz a végén: „Ezen
művek örökzöldek, mert mesterművek”
Megjegyzések
Megjegyzés küldése